Част III. Място на рутера и проблеми с покритието.При избора на подходящо място за вашата нова придобивка,
най-важният проблем, който трябва да решите, е този с осигуряването на достатъчно добър сигнал (покритие) до всички стаи/клиенти. Също така, трябва да си дадете сметка, че до рутера ще трябва да достигат:
- захранване 220 волта - огледайте се за контакт или удължител
- лан кабела на доставчика
- ако има вързан клиент жично, лан кабел от него
По въпроса с безжичния сигнал, ще ви кажа, че неформално класическият G стандарт се нарича "технологията на 3-те стени", което значи, че през 3 стени от рутера в повечето случаи ще имате сериозни проблеми с връзката (да не кажа че я имате нет, я нямате).
Вероятно в рекламата на рутера ще прочетете, че осигурява покритие на 400 метра или нещо такова. Това е вярно само на открито, при пряка видимост между двете устройства, т.е. без дървета, коли, сгради помежду им. Повечето от вас ще използват своят рутер на закрито - в апартамент, офис или къща. Затова ще се спра по-подробно на проблемите при тези случаи.
а) Диаграма на излъчване Всяка антена излъчва най-силно в определена посока. Антенката, която ще намерите в кутията на вашият рутер, има форма на цилиндрична "пръчка". Тя излъчва сигнал на 360 градуса около надлъжната си ос, но не и около напречната - обикновено по тази ос ширината на "снопът" е около 60 или 45 градуса и по-малко.
Какво означава това на практика? Ако живеете на 1 етаж - това няма значение. Но ако сте в къща, на място на етаж нагоре/надолу под рутера може да имате силно влошен сигнал. Нека го обясня нагледно. Приложената картинка е мое дело и се извинявам ако качеството не е добро, но илюстрира идеята:
clickКакво можете да направите по въпроса? Ако погледнете по-внимателно, ще видите, че антенката на рутера може да се върти и пречупва в две равнини. Завъртете я така, че да имате приличен сигнал и на двата етажа.
clickРазбира се, сигналът се отразава в най-различни повърхности и такова напасване може да не се наложи, но аз съм ви написал по-песимистичния вариант за да сте подготвени
Също така искам да обърна внимание на един по-специфичен случай - ако вашият рутер има мимо технология (повечето нови рутери с 2 и 3 антени). В този случай погледнете инструкцията на рутера за най-оптималното разположение на антените една спрямо друга. Вероятно правилното разположение е или "разперени" при хоризонтален монтаж, или т-образно - всяка перпендикулярна на съседната, при вертикален монтаж.
б) АнтениТук само ще отбележа наличието на различни видове антени. Различни по:
- големина и "мощност"
- форма и насоченост на диаграмата
- цена
- приложение
-
конектори за връзка с рутера и преходнициЗа домашни условия ви препоръчвам да се придържате към omnidirectional антените като фабричната. Силно насочените антени излъчват силен сигнал, но само в тесен сноп и за това са подходящи за връзка между две сгради, но не и за апартамент (ще се свързвате от съседния блок, но не и от съседната стая:-)). Най-многото, което
евентуално можете
да си позволите, са панелни(пач, плоски) антени, ако са разположени в единия край на обекта.
Антената, която идва с 90% от рутерите на пазара днес, е 2dBi. Част от по-луксозните модели, например геймърските такива, са с 4 или 5dBi антени. Купуването на такава антенка също ще подобри сигнала ви. Вървят около 15-20 лева. При купуване на антена, внимавайте накрайникът (конекторът) да е същия (мъжко<->женско) като на рутера, защото има няколко стандарта. Ако купувате по интернет, погледнете в книжката на рутера дали е със стандартния SMA конектор и после питайте за този на антената.
Цитат:
Тук отварям скоба за да ви кажа как лесно да различите 2 от 4-5 децибеловите антени, ако не разполагате със спецификацията. На външен вид последните са по-дълги, обикновено около 20 см, също така те са по-дебели в долната си част и изтъняват в горната.
На следващата илюстрация са показани последователно - рутер бъфало с 2dBi антена(тези се внасят у нас), същия рутер бъфало с монтирана 4dBi антена, въпросната 4dBi антена, 5dBi антена D-link. Забележка: мащабите се различават!
ClickПоследният вариант да не останат непокрити с безжичен сигнал участъци, особено в големи апартаменти и къщи, е инсталирането на "повтаряч"(repeater). Това може да е друг рутер или аксес пойнт. Поставен на място, където все още има сигнал от рутер1, той го препредава на по-голямо разстояние. Няма да се спирам подробно на този вариант, защото засяга малка част от потребителите и нямам много опит в тази насока. Добре е да знаете, че тук нещата не са съвсем прости - има различни режими на повтаряне. Задължително условие е и първото и второто устройства да поддържат някой от тези режими, поне WDS. Като правило аксес пойнтите имат повече функции в тази насока. Имайте предвид също, че в доста от случаите няма да можете да защитите връзката между 2те устройства с друго освен WEP, което никак, ама никак не е добре. За режимите за криптиране ще стане дума в следващите раздели на това ръководство.
Ако сте избрали
рутер с възможност за инсталиране на Томато,
тук има подробно ръководство как става настройката.
в) Стени и преградиНай-големият проблем пред избирането на подходящо място за безжичния рутер е наличието и броя на преградите между клиентите и рутера. Само през 3-4 стени може изцяло да загубите сигнал, дори и реалното разстояние между устройствата да е едва 5-10 метра. Като правило опитайте се да разположите рутера в средна част на жилищната площ. Така клиентите във всички стаи ще са на равни разстояния от рутера (и зад равен брой стени). Ако апартаментът/къщата са големи, може да се наложи да използвате рипийтъри.
От значение е както материала, от които са направени стените, така и структурата и дебелината им. Дебелият бетон, многото арматура, тухлите четворки са враговете на безжичния сигнал.
Най-
грубо казано, представете си, че радиовълните се движат по права линия. Всичко останало е отразен сигнал и върху него и качествата му трудно можете да имате контрол. Отразеният сигнал понякога ще помага, а понякога ще пречи. Ако 2-те безжични устройства "се виждат", т.е. между тях няма прегради, значи имате късмет и може да не четете следващите редове. Ако това не е така, както е в 99% от случаите, прекарайте мислена линия между двете и вижте през какво минава тази линия. Освен вече споменатите стени, голям проблем са и големите метални обекти - врати и др. Дървените конструкции като например гардероби и дървени врати приблизително може да приравните като ефект на половин стена. Също така, ако стените не са перпендикулярни на тази мислена линия, а под ъгъл, то те ще пречат доста повече.
г) ИнтерференцииРадиовълните, които излъчват вашият рутер и безжични клиенти, са с честота около 2,4 гигахерца. От физиката знаем, че всяко друго устройство, работещо с близка честота, при определена мощност на излъчването си може да повлияе на безжичната комуникация и дори да я направи невъзможна.
На практика тук проблемните електроуреди са два - микровълновите фурни и базовите станции на някои модели безжични телефони. За последните не трябва да се притеснявате особено, защото продаващите се у нас и предназначени за Европа DECT телефони работят на 1900 МHz. Просто се уверете в това, преди да си купите такъв апарат.
И в двата случая единственото решение е да се опитате да отдалечите максимално рутера от другите уреди (на метр
и!).
Не поставяйте рутера и върху монитор/телевизор с катодно-лъчева тръба (не-LCD) или пък до колона на стереоуредба.
д) Интерференции от други рутериСлед като сте се справили с разместването на другите електроуреди във вашият дом и сте решили въпроса с преградите, остава още един източник на проблеми - съседите и техните рутери.
Честотната лента, отделена на безжичните мрежи, е разделена на няколко канала, и можете да изберете канал, на който да работи вашата мрежа (не е нужно да се задава изрично на клиентите, може само на рутера). В голяма част от случаите ви препоръчвам да не пипате тази настройка - съвременните рутери автоматично търсят най-слабо "населеният" канал при стартиране и използват него.
В определени случаи, ако наоколо има твърде много безжични мрежи и всички канали са "пренаселени", това може да пречи на вашата мрежа да работи нормално - от съседите ще идват твърде много смущения. Тогава може да решите да се намесите с ръчна смяна на канала.
Първо, трябва да видите всички околни мрежи и силата на техия сигнал, за да изберете канал с най-малобройни и слаби смущения. Това става със специални програми, пуснати на компютър с инсталиран безжичен адаптер. Под Уиндоус, една такава програма е
Netstumbler. В момента има някакъв проблем със сайта и не може да се изтегли оттам, но може да я дръпнете от
тук.
Ето един екран от тази програма.
ClickТова, което ви интересува, са колоните Chan, SNR и SNR+.
- Chan е каналът, на който е съответната мрежа.
- SNR e signal to noise ratio, т.е. разликата сила на сигнал/шум. При мен тази колонка е празна, защото безжичният ми адаптер е изключен в момента и показаният списък не е в реално време, а записан на файл
- SNR+ e най-високата измерена стойност на параметъра досега.
Вашата цел е собствената ви мрежа (ще я познаете по името-SSID, което сте й задали) да има значимо по-висок SNR от мрежите на същия и околните канали.
При избора на канал трябва да имате предвид 2 неща:
- Гледайте да не избирате канал 12, 13 и 14. Те [url="http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels"]не са приети във всички страни[/url] и не всички устройства ги поддържат.
- Каналите се припокриват. Напълно неприпокриващи се канали са 1, 6 и 11. Ако можете да сте сами в неприпокриващ се канал (съседа в 1 вие в 11) това е най-добре, но на практика често е невъзможно.
е) Качество и сила на сигналаАко използвате вградената функционалност за свързване с безжични мрежи на Уиндоус, то след успешно свързване до часовника ще се появи статус-икона. При щракването й се появява прозорец с данни за мрежата, включително сила на сигнала. За съжаление
качеството на този сигнал не е отбелязано. Понякога се получава така, че връзка с "2 чертички" е по-добра от връзка с "5 чертички сигнал".
Ако с вашия адаптер има специален софтуер за свързване с безжични мрежи, то е възможно да имате индикатор за качество. Можете да използвате и Netstumbler в повечето случаи.
Най-лесният и сигурен начин за проверка на безжичната мрежа си остава тестът за скорост на файлов трансфер. Колкото по-висока и постоянна е скоростта и колкото по-рядко има разкачвания, толкова по-добра е връзката ви, ако ще и само на 2 чертички да е. За да елиминирате факторът интернет, ви препоръчвам да опитате трансфер между 2 от компютрите зад рутера (ако имате повече от един
). Ако не ви се настройва локална мрежа със споделяне между тях, може да пробвате с програмата
HFS. Пускате я, привлачвате един файл поне 200 МБ за тестове, и вече имате файлов сървър (сложете парола!). В другият компютър отваряте уеб браузър и пишете адреса, изписан най-горе в прозореца на HFS. Ако го докарвате до около мегабайт постоянна скорост, мрежата ви е достатъчно добра. Ако едвам стигате 300-500 КБ, замислете се какво от описаното в този раздел може да направите за подобряване на ситуацията. При теста е най-добре ако мерите от жично свързан компютър към безжично свързан такъв.
И накрая още нещо, на което бих искал да обърна внимание. Вградените wi-fi адаптери на всички съвременни лаптопи имат настройка за управление на енергопотреблението. В почти всички случаи, когато сте свързани с ел.мрежата, картата работи на максимална мощност. Когато обаче работите на батерия, тя автоматично се превключва в "спестяващ" режим и чувствителността й и мощността падат. Ето защо е добре да намерите тази настройка и да изключите пестенето на ток - едва ли е по-добре батерията да изкарва не 2,5 а 3 часа, но през това време нета непрекъснато да се разкача и бави. Ако вашия лаптоп няма специална програма за целта, отворете Device manager и влезте в Properties-Advanced на вашата безжична карта - настройката е там.
ж) ОхлажданеСлед отклонението към клиентските компютри се връщам отново към вашия рутер.
Не подценявайте това, че докато работи интензивно, той се нагрява. Колко точно - това зависи от качеството му. Ако пари - това никак не е добре, да не говорим че е и пожароопасно. Ако рутера ви прегрее, ще започнете да имате проблеми с интернета, а накрая машинката ви може съвсем да спре да работи или да се рестартира сама. Най елементарното, което можете да направите е, да използвате гумените крачета от кутията на рутера и да ги монтирате, ако вече не са прикрепени. Това ще осигури достъп на въздух и от долната страна на рутера. Също така не го затискайте с други предмети и се уверете, че вентилационните му отвори не са запушени от нищо.
з) "Облъчване" от рутераНяма как да не се спра и на разпространената напоследък радиофобия на някои хора. Не искам да влизам в подробности и да ви заливам с формули и цитати от учебници, но няма от какво да се притеснявате, освен ако не седите
върху рутера непрекъснато:). Поставете рутера на поне 30 см от себе си за презастраховка и спете спокойно. В къщата ви има далеч по-вредни електроуреди, бъдете сигурни. Рак няма да хванете, каквито и групости да ви приказват някои параноици. Един 3Г мобилен телефон е далеч по-вреден.