Марка :
CitroenРоден на 5 февруари 1878 в Париж, Андре Ситроен завършва L'Ecole polytechnique. Дванадесет години след това, през 1913, той основава Сдружение за зъбни колела Ситроен. Стреловидните зъбци на тези колела, с мек, тих и ефикасен преход стават емблема на марката. И до днес, стилизирани, те са нейния символ. Вдъхновен от американските методи на рaбота, Ситроен внася във Франция модерните методи на работа, които му позволяват да произвежда в големи серии икономични и здрави автомобили. Още преживе Андре Ситроен е първият европейски автомобилен конструктор.
От 1916 година, Ситроен подготвя конверсията на военния завод Quai de Javel в Париж; в началото на 1919 там се произвеждат 30 автомобила на ден, в края на годината броят стига 2810.
През юни е произведена Type А, първият автомобил от серията Ситроен. Това е първият автомобил в серийно производство в Европа, първият икономичен автомобил, изцяло оборудван: електрическо осветление и стартер, преден капак, облицована резервна гума и т.н. Това е първият френски автомобил с ляв волан. Също така това е първият масов автомобил изследван така, че да бъде управляван от всеки. Пазарната му цена от 7950 франка е изключително ниска за момента. Type A има 4 цилиндров двигател, 1327 см3, много икономичен, с консумация 7,5 л. бензин на 100 км, 18 к,с, при 2 100 об/мин, 8 CV , тристепенна скоростна кутия. Тя лесно достига 65 км/ч. Торпедо: З врати, 3 и 4 места, купе за градски условия.
От май 1919 до декември 1921 са произведени 24 093 автомобила от Type А. От края но годината се появяват първите лекотоварни автомобили: върху шасито на Type А, платформа с полезен товар от 300 кг.
1921 - В цяла Франция са създадени складове за резервни части за по-голямо удобство на клиентите. Ситроен изнася в чужбина 3 000 автомобила.
През юни, В2 замества Type А, от който получава много пълно серийно оборудване, По-мощен двигател, 1 452 см3, 20 к.с, при 2 100 об/мин, 9 CV , тристепенна скоростна кутия, 72 км/ч., консумация 8 л бензин, В2 има много силен успех заради здравината и икономичността си. От май 1921 до юли 1926 са произведени 89841 автомобила.
През април 1920 е представен Type A Sport, малка серия с едно торпедо, луксозна и спортна: двигател 1452 см3 с лети бутала, 22 к.с. при 2100 об./мин. 9 CV, тристепенна скоростна кутия, максимална скорост 75 км/ч и разход на гориво 8.5 л/100 км.
1922 - Влиза в действие завода в Левалоа (предградие на Париж), в който се произвежда известното Торпедо 5 CV Trefle, В Левалоа се произвеждат и резервни части, аксесоари на каросерията. Организирана е продажба на изплащане за 12 и 18 месеца. Тези нови изгодни условия допринасят за популяризирането на автомобилите във Франция.
При откриването на 7-ия автомобилен салон, един самолет изписва в небето над Париж буквите но Ситроен по продължение на 5 км. Годишното производство е 21 025 автомобила.
През октомври е създаден - Caddy, първият спортен автомобил на базата на един от серийните модели, Върху шасито и с механиката на В2 се произвеждат камионетките "баничарка" и "нормандка". Те са оборудвани с задно пространство дълго 1.40 м и високо 1.20 м, задната врата се отваря по цялата широчина. От ноември 1922 до декември 1925 са произведени 10 856 броя. На Автомобилния салон в Париж е представена 5 CV Type С боядисана в лимонено жълто, откъдето идва и името й "малкия лимон". Заради своята икономичност и лесна поддръжка, той се превръща в първия дамски автомобил.
1923 - Влиза в действие завода в Сен Шарл за производство и монтаж на скоростни кутии за 5 CV. Пуска се първия конвейр с дължина 49 метра, който произвежда 100 автомобила на ден. Организира се първия преход на Сахара с гъсенични автомобили. Упехът е невероятен. Андре Ситроен започва производството на играчки- автомобили, които са точно копие на истинските.
1924 - Завода Сент-Уен (предградие на Париж), влиза в действие, Ситроен усвоява каросерия изцяло от стомана за В 12. Андре Ситроен поставя начало на международна мрежа от търговски дружества в Брюксел, Амстердам, Колон, Милано, Женева и Копенхаген. През 1924 са експортирани 17 000 автомобила. Андре Ситроен подновява парка на такситата в Париж. Създадено е акционерно дружество Автомобили Ситроен с капитал 100 милиона франка.
През октомври Ситроен представя В 1О с шаси и механика на В2, първите каросерии изцяло от стомана много устойчиви в случай на удар.
1925 - От 1925 до 1934, Ситроен изписва името си на Айфеловата кула със светещи букви 30 метра височина. (250 000 електрически крушки и 600 метра кабел)
През октомври е създаден В12 с каросерия изцяло от стомана. Основната новост са спирачки и на четирите колела.
1926 - Представяне на 814 на Салона през октомври: двигател 1539 см3, 22 к.с. при 2 300 об/мин, 9 CV, тристепенна скоростна кутия; 80 км/ч, 8,5 л/100 км.
През септември излиза В 15, първият френски лекотоварен автомобил със затворена кабина и 1000 кг полезен товар (механика на В14).
1927 - По време на вечеря Жозефина Бекер изпълнява в чест но своя гост "Имам две любови - моето Отечество и Ситроен".
1929 - Основава се частното Ecole Technique CITROЁN, което формира автомобилни специалисти и в наши дни, Пускане на пазара на С 6.1 - първият бърз френски камион с полезен товар от 1800 кг, 6 цилиндров двигател, 2 442 см3
1932 - С 4 G и С 6 G, оборудвани с първите двигатели с еластично фиксиране, посредством които се избягват вибрациите. На Салона в Париж е представена 8 CV. Тя влиза в историята на автомобилите под името "Розали".
1933-1934 - Създаден е Traction avant (7A) -автомобил, който революционизира света, първият модел от серията с предно предаване. Той преобръща автомобилния свят със смелостта на характеристиките си: аеродинамична каросерия, окачване с торсионни щанги, четири независими колела, предни задвижващи и насочващи колела, които й придават едно изключително пътно поведение, спирачна система с хидравлично управление.
1936 - CITROЁN прави проект за автомобил с малък обем на двигателя, бъдещия 2 CV. Неговата формула е „четири колела под чадър, икономична и сигурна кола, която може да вози четири човека и 50 кг багаж при максимален комфорт".
1942 - Войната отлага пускането на пазара на 2 CV.
1948 - На Автомобилния салон през октомври, 2 CV учудва всички със ултраикономичния си характер и полезността си. CV представя новата философия на индивидуалния транспорт. Четиристепенна скоростна кутия, за първи път серийно при CITROЁN, максимална скорост 65 км/ч, разход 4,5 л на 100 км. От октомври 1949 до декември 1984 са произведени 3 662 903 екземпляра на 2CV лек автомобил и фургон. През юни е създаден Н - лекотоварен автомобил с 1200 кг полезен товар с напълно нова концепция, двигател 1911 см3,50 к.с. при З 800 об/мин,, максимална скорост 78 км/ч, разход 13 л на 100 км.
От юни 1948 до декември 1981 са произведени повече от 490 000 екземпляра.
1950 - На парижкия автосалон е представен фургона 2 CV, чието производство ще започне през 1951. Полезен товар 250 кг, двигател 375 см3. Многобройните поръчки за производство на 2 CV отлагат сроковете на доставка до 6 години.
1954 - През месец май, 15-Six е оборудвана с хидропневматично окачване отзад с постоянна височина. Хидропневматикато комбинира действието на газ и течност и дава несравними комфорт и пътно поведение.
1955 - На парижкия автосалон е представен DS 19. Предно предаване, двигател 1 911 см3,70.5 к,с. при 4500 об/мин. Четиристепенна скоростна кутия, 140 км/ч, 10 л/100 км. Пълна аеродинамичност. Целият свят коментира това събитие, което отваря нова ера в историята на автомобила. Този автомобил е революционен не само с аеродинамичната си форма, но също и с използваните нови техники, DS е оборудван с хидропневматично окачване с автоматичен коректор на височината. Всички важни механизми са сервоусилени: скоростна кутия, съединител, управление, спирачна система (с дискове отпред, за първи път в света при сериен автомобил). Две независими спирачни системи, автоматичен разпределител на интензитета на спиране в зависимост от натоварването и т. н.
Успехът е значителен: за 45 минути са направени 749 поръчки; в края на първия ден: 12 000. DS се произвежда в пролължение на близо 20 години до април 1975, и от всичките модификации са произведени общо 1 456 111 автомобила.
1958 - Влиза в действие завода във Виго (Испания).
1965 - През септември е пуснат DS 21, помощна версия 2 175 см3, 109 к.с, при 5 500 об/мин. Оборудвана е с устройство за автоматичен наклон на фаровете, за да се компенсират динамичните промени във височината.
1966 - Специално хидравлично масло LHM замества LHS2 в хидравличната система. Неговите качество осигуряват изключителна трайност но частите на системата.
1967 - Излиза моделът Dyane, С механика на 2 CV, но изцяло променена каросерия.
1968 - През май излиза la Mehari, многофункционален CITROЁN с повишена проходимост, който допълва гамата на малките двуцилиндрови автомобили. Двигател 602 см3, 28,5 к.с, ЗАЕ при 5400 об/мин, максимална скорост 105 км/ч.
Пластмасовата й каросерия е защитена от корозия и е устойчива на леки удари. Пикапът е с 4 места. От май 1968 г. до декември 1984 г. са произведени 140 808 броя от Mehari 4х2.
Maserati влиза в групата на CITROЁN, за да участва в разработването на нов проект за 6 цилиндров двигател, предназначен за бъдещия луксозен модел. За първи път в сериен френски автомобил - DS 21 е вграден електронен инжекцион.
1970 - Представяне на GS на Автомобилния салон в Париж: двигател 1015 см3, 55,5 к.с, DIN при 6500 об/мин, максимална скорост 149 км/ч, 4 цилиндъра с въздушно охлаждане, разход 9,68 л/100 км, четиристепенна скоростна кутия, 4 дискови спирачки усилени, с двойна система, хидропневматично окачване и 4 независими колела.
През март е представен SM, луксозено купе, плод на сътрудничеството с Maserati: 6 цилиндъра, 2670 см3,179 к.с. DIN при 5500 об/мин, разход 12,5 л/100 км, петстепенна скоростна кутия, хидропневматично окачване с автоматична корекция но височината, 4 усилени дискови спирачки, в две независими системи отпред и отзад с автоматично адаптиране в зависимост от товара на автомобила.
1971 - GS получава приза "Автомобил на годината".
1974 - На автомобилния салон е представена гамата СХ: 1985 см3,102 к.с. DIN при 5500 об/мин. Разходът е 10,5 л/ 100 км. Четиристепенна скоростна кутия при максимална скорост 174 км/ч. Тя не е толкова революционно колкото модела DS, който замества, но синтезира техническите открития на CITROЁN. Групата двигател-скоростна кутия е поставен напречно отпред, окачването е хидропневматично с постоянна височина, с четири независими колела, дискови спирачки отпред и двойна усилена спирачна система.
1976 - Създава се холдинга PSA Peugeot CITROЁN.
1978 - На Автосалона в Париж е представен модела VISA.
1981 - През май е пуснат на пазара лекотоварния С25. С 25 бензин - 1070 кг полезен товар, 1796 см3,69 к.с. при 4800 об/мин, максимално скорост 120 км/ч. С 25 бензин - 1405 кг полезен товар, 1971 см3,78 к.с. при 5000 об/мин, максимална скорост 124 км/ч.
С 25 Аизел - 1070 и 1405 кг товароносимост, 1500 см3,75 к.с. при 4100 об/ мин, максимална скорост 122 км/ч.
1982 - На Автосалона в Париж е представен модела ВХ с три вида мотор-редукторни групи:
- 1360 см3, 62 к.с. DIN при 5500 об/ мин, 4 степенна скоростна кутия, максимална скорост 155 км/ч, разход 5,6 л / 100 км,
- 1360 см3, 72 к.с. DIN при 5700 об/ мин, 5 степенна скоростна кутия, максимална скорост 163 км/ч, разход 5,5 л/ 100 км,
- 1580 см3, 90 к.с. DIN при 6000 об/ мин, 5 степенна скоростна кутия, максимална скорост 176 км/ч, разход 5,5 л/ 100 км.
Изключително успешен модел, който заема в гамата място между СХ и GSA.
1985 - СХ 25 Turbo GTI е оборудван като опция с ABS, за първи път монтиран на френски автомобил.
1986 - На Автомобилния салон в Париж е представен модела АХ с три врати и предно предаване.
1987 - През юли CITROЁN представя ВХ 19 GTI 16 клапана, оборудван с първия многоклапанен френски двигател, Той е водещия модел на гамата ВХ.
1989 - През май е пуснат на пазара ХМ, автомобил от висок клас, който, за пръв път в света при сериен автомобил, има окачване, което съчетава интелигентността на електрониката и силата и гъвкавостта на хидравликата: това е хидроактивното окачване.
1990 - ХМ е обявен за „Автомобил на годината". CITROЁN получава от международно жури от журналисти приза "КОНСТРУКТОР НА ВЕКА" за своите иновации.
1991 - През март на пазара е представен ZX, с 4 модификации: Reflex, Avontаgе, Aura и Volcane, ZX притежава и една технологична новост: заден мост със автоматично самонасочване в завой. Като позволява на задните колела да завиват в същата посока като предните, той осигурява на автомобила отлична стабилност в завой. Две години по-късно ZX Rallye Raid постига историческа победа и спечели първата световна купа на ралито за автомобили с повишена проходимост.
1992 - *
Citroen печели награда за своя филм „Citroen AX Nouvelle Generation" на рекламния филмов фестивал.
*
Citroen ZX Rallye-Raid победи в ралито на Тунис през 1992 г.
*
Citela, прототипът на електромобила на Citroen, стана хитът на Световното изложение в Севиля. Citela работи безшумно и не замърсява околната среда, достига скорост до 110 км/ч и има пробег до 210 км. На 2 юли Жак Калве, Генерален директор на заводите за автомобили Citroen откри Института на Citroen, Комплексът с площ 17300 м2 осигурява изпълнението на всички учебни програми на фирмата. Той има три съставни части: Учебен център за технологии и мениджмънт, Частно техническо училище на Citroen и Международен търговски учебен център.
*
Citroen ZX Rallye-Raid с водачи Пиер Лартиг и Мишел Перин победи в рали Париж-Москва-Пекин - първото рали 60 години след Croisiere Jaune - едни фантастични, но изтощителни 16000 км. Победата на Citroen показва силата на характера на фирмата, нейната способност да поема риск и да преодолява трудностите, както при първия Croisiere Jaune.
*
През януари Citroen стана най-големият вносител на автомобили във Великобритания с 4,35% от пазара - един никога непостиган резултат.
*
Citroen ZX получи две нови международни награди през февруари: Златен медал от Френската асоциация на автомобилната преса и награда Авто Европа от Италианската асоциация на автомобилните журналисти.
*
През март Citroen показа нови 4 модела Citroen ZX. Всички те имат ZF автоматични 4-степенни скоростни кутии. Два са бензинови модели - Citroen ZX Volcane, двигател 1905 см3, 122 к.с. и Citroen ZX Aura, двигател 1580 см3, 89 к.с.и два са с дизелов двигател - Citroen ZX Aura и Citroen ZX Avantage, двигател 1905 см3, 71 к.с.
*
Гамата Citroen ZX сега обхваща 14 модела.
*
Citroen пусна гама от 5 сервизни автомобили, най-малкият е С 15 ван за ремонтни работи и най-големият С35 е автомобил за бърза техническа помощ. Всички автомобили са екипирани с подвижни телефони. На 25 юни Citroen пусна Citroen ZX Turbo Diesel. Този модел даде новата концепция в M1 Diesel - дизеловите автомобили за удоволствие. Той има нов двигател с принудително пълнене с обем 1905 см3, 92 к.с. при 4000 об./мин. и макс. скорост 185 км/ч, разход на гориво - 4,3 л / 90 км/ч и аеродинамичен профил.
*
През септември на пазара излезе ZX COUPE 16V.
1993 - *
XANTIA - плод на сътрудничеството на дизайнерския център на Citroen и на Бертоне е пусната в продажба на 1 март 1993. XANTIA съчетава цялата технологична култура на CITROEN, в нея е вградена системата за окачване Хидроактив 2. Тя се налага най-вече със своята естетика, комфорт, здравина и пътно поведение. Продава се в три варианта - 1761 см3, 103 к.с.; 1998 см3, 123к.с.; 1998 см3, 16V, 155 к.с. Цялата международна преса поздравява новия модел. През юни гамата XANTIA се обогатява с 5 нови модела с дизелови двигатели от 1,9 D и 1,9 TD в изпълнение SX и VSX.
*
През лятото XANTIA се продава в 14 модификации. Окачването Хидроакгив 2 е монтирано на ХМ. XANTIA е избрана от холандските журналисти за автомобил с най-добро задвижване на годината. Производственият център в Рен получава наградата за индустриално производство за монтажа на XANTIA. В Ла Рошел се поставя начало на първия опит за пускане в движение в градски условия на електрически автомобили. През декември спира произвоството на модела ВХ.
1994 - *
През януари на салона за лекотоварни автомобили в Женева е представен CITROEN JUMPER, плод на индустриално сътрудничество между Citroen, Fiat и Peugeot.
*
JUMPER е избран за лекотоварен автомобил на годината.
*
През февруари е представен новият ZX BREAK на салон в Болоня, в изпълнения Flash и Fugue. През февруари Xantia спечели своята 23-та международна награда „Най-добре изглеждаща кола за годината". На салона в Женева е представен новият модел EVASION с два двигателя 1998 см3, 123 к.с. и 1998 см3, 150 к.с. и три нива на изпълнение: Х, SX, VSX.
*
АХ Есо би световния рекорд по разход на гориво - 2,7 л на 100 км. Автомобилът е екипиран с дизелов двигател 1360 см3, 53 к.с. и гуми с намалено съпротивление Michelin vert.
*
CItroen Evasion e с два бензинови двигателя: 2,01 (1 988 см3, 123 к.с.) и 2,0i Turbo CT (1 988 см3, 150 к.с.) и три нива на изпълнение: Х, SX, VSX.
*
Внедриха се нови двигатели: 1 527 см3, TUD5 на АХ Diesel, който има подобрени работни характеристики и стабилен разход на гориво: два нови двигателя с подобрени работни характеристики за ХМ: 2-литров, 16-клапанен, 135 к.с. и нов 130 к.с., 2,5 литров Turbo Diesel.
*
За първи път е представен прототипът XANAE.
*
На 28 юни започна продажбата на АХ Image 1,5 D, новата ограничена серия АХ - само 1500 коли, 5-степенна скоростна кутия, чистачки на задните стъкла, цветни стъкла и др.
*
На 18 октомври Citroen представи луксозната лимузина: Citroen ХМ Alto (водеща световна технология за командните органи). Тази кола има следните иновации в бордната електронна технология: нощно виждане, следене на белите линии по пътя, съвместно управление и диагностика на автомобила, следене на движещ се отпред автомобил, както и системи за автономно управление и взаимодействие.
1995 - *
CITROEN лансира XANTIA ACTIVA - първият автомобил в света, който остава хоризонтален в завой, благодарение на системата за контрол на накланянето на купето SC.CAR.
*
Отдел реклама на CITROEN и агенция EURO RSCG се позовават на таланта на американеца Карл Луис, за да демонстрират отличните качества на XANTIA ACTIVA.
*
В началото на годината се пуснаха две лимитирани серии: Хаntia Теmptation и ZX Flash. Xantia Temptation има повишен комфорт, с велурена тапицерия и електрически комплект, включващ централизирано заключване и прогресивно загасване на вътрешните светлини. ZX Flash има модели с 3 и 5 врати. Xantia Temptation и ZX Flash имат два вида бензинови двигатели - 1124 см3, 60 к.с. и 1360 см3, 75 к.с.; 1580 см3, 90 к.с. и 1761 см3, 103 к.с. и същия дизелов двигател, 1905 см3, 71 к.с. и 92 к.с. за Xantia Turbo.
*
През март се пуснаха 400 системи Multiplex в ХМ-системи, които опростяват и оптимизират електрическите комуникации.
*
На пазара се появиха и лимитирани серии АХ Tonic, ZX Tonic, ZX Estate Tonic, стилни и комфортни, с 3 и 5 врати модели с бензинови двигатели - 954 см3, 50 к.с.; 1360 см3, 75 к.с.; 1360 см3, 75 к.с. и дизелови - 1527 см3, 58 к.с.; 1905 см3, 71 к.с. и 92 к.с, и 1905 см3, 71 к.с. и 92 к.с. съответно. Пролетта излиза Citroen C15 Messager с двигател 110 Nm при 2000 об./мин, разход 6.2 л/100 км и сервоусилване. През август се появи ZX Image в три варианта с 3 и 5 врати - с 1 бензинов двигател - 1360 см3, 75 к.с.; и два дизелови - 1905 см3, 71 к.с. и 92к.с.
*
През септември на Световното изложение на транспорта бе представен новият модел CITROEN JUMPY с полезен товар 815 кг и товарен обем 4 м3 с което гамата на лекотоварните автомобили на CITROEN става най-пълната в света. JUMPY се предлага в изпълнения фургон, остъклен фургон, бус и шаси кабина и разполага с три двигателя 1,9D, 1,9TD и 1,6i.
*
На пазара е пуснат АХ Electrique с двигател 29 kw и максимална скорост 91 км/ч и автономност 75 км.
1996 - *
През февруари Citroen пусна нова гама Harmonie, обхващаща АХ, ZX, Xantia, ХМ и Evasion. Модел АХ Harmonie има версии с 3 и 5 врати, бензинов двигател - 954 см3, 50 к.с.; или дизелов 1527 см3, 58 к.с.
*
ZX и Xantia Harmonie имат избор от бензинови двигатели: 1124 см3, 60 к.с.; 1360 см3, 75 к.с и 1580 см3, 90 к.с.; 2088 см3, 110 к.с. и дизелови; 1905 см3, 71 к.с.; 1905 cм3, 92 к.c.; 1905 см3, 71 к.с. и 92 к.с. 2088 см3, 100 к.с. XM Harmonie има бензинов двигател 1998 см3, 135 к.с. или дизелов - 2 088 см3, 100 к.с.
*
На автомобилния салон в Женева Citroen за пръв път представи модела Saxo в пет нива на изпълнение: VTS, SX, VSX, VTL и VTR, екипирани с 4 бензинови двигатели 1,1i, 1,4i, 1,6i и 1,6 - 16V и мощност 120 к.с. Пускането на новия модел е отпразнувано с грандиозен празник в завода - производител Aulnay, Присъстват 27 000 посетители, а 10 000 продавача от мрежата на C1TROEN участват в изпитанията на новия модел.
*
През май се появи на пазара Saxo Diesel в изпълнения SX, VSX монтирани двигатели TUD5 1527 см3, 42 kW, Версията Saxo Entreprise c възможност за избор на три двигателя - 1,0i, 1,1i бензинови и 1,5 дизелов.
*
През юли се появи Berlingo - един поливалентен лекотоварен автомобил, който с революционния си стил обедини удоволствието и полезността. През септември се появи и версията Berlingo с 5 места. Berlingo е със здрава конструкция, предно задвижване и 4 независими колела, с дължина 4,11 м, полезен обем З м3 и полезен товар 800 кг. Притежава всички опции, характерни за лек автомобил - въздушна възглавница за предпазване при удар, колани с пиротехнически устройства, ABS др. Моделите са с два бензинови двигателя 1124 см3, 60 к.с.; 1360 см3, 75 к.с; и два дизелови двигателя - 1769 см3, 60,5 к.с; 1905 см3, 71 к.с. Произвежда се във Виго Испания - 100000 коли годишно.
1997 - *
През януари се пуска на пазара BERLINGO MULTISPACE (представен през септември 96 г.) - нова концепция обединяваща качествата на три автомобила - берлина, ван и комби.
*
През февруари се появява новата серия Saxo Athena в три варианта - двигатели 1124, 1360 и 1527 см3.
*
През март BERLINGO получи приза „Европейска награда за дизайн" в категорията лекотоварни автомобили от белгийската организация „Дизайнери". Пуснати са първите страници в Интернет на Ситроен Франция с представяне на марката, гамата, историята, новости и т.н. Berlingo е избран за „Ван на годината" (същият ван, разработен от Ситроен се продава и под търговската марка на Пежо Партнер). Появяват се сериите ZX и XANTIA Athena с високо ниво на екипировки. През април е представен в Ла Рошел електрически вариант на Berlingo, чиято продажба е предвидена за първо тримесечие на следващата година. През май е произведен в AInoy 4 милионният автомобил - Saxo.
*
Пpeз юли PSA PeugeоtCitroen и Renault разработват нова автоматична скоростна кутия, която се адаптира към поведението на водача. Гамата модели 1998 еволюира с новата Xantia 1,8i - 16V бензин и GPL, Berlingo Multispace с отваряем електрически покрив, Saxo 1,4i с автоматична скоростна кутия, ХМ с двигател V6 - 24 клапана и 194 к.с. и представянето пред 500 европейски журналисти на новия модел XSARA, в който са реализирани последните достижения на творческия екип на CITROEN. Автомобилът е най-добре екипираният в класа си и е еталон за пътно поведение благодарение но перфектната кинематика на окачването и самонасочването на задната ос в завой. През август започна „Рали Ситроен Берлинго" по пистите на Казахстан, Туркменистан, Узбекистан и Русия в продължение на 2 седмици с 150 коли. През септември ZX Rallye Raid спечелва тройна победа на „Master Rallye 1997".
*
На автомобилния салон в Франкфурт е представена XSARA, чиито продажби започват веднага във Франция и Германия.
*
През октомври 1997 Техническото Училище Ситроен празнува своя 70-ти рожден ден.
*
През ноември XSARA е избрана за „Най-добрата компактна кола" и за „Най-добрият семеен автомобил" от два английски вестника.
*
С победата на ралито Аубай, CITROEN става за 5-ти пореден път Световен шампион на ралита.
*
Поява на новата XANTIA, която ще се продава в 48 модификации.
*
XANTIA е автомобилът, който съчетава триединство на динамика, сигурност и комфорт. Хидроактивното окачване, системата за активен контрол на накланянето на автомобила в завой - SC CAR при изпълнения ACTIVA в комбинация със самонасочването на задната ос и ABS правят автомобила еталон за глобална сигурност в световен мащаб.
1998 - *
През януари 1998 се появи XSARA COUPE в три нива на изпълнение Х, SX и VTS и 7 двигатели (5 бензинови от 1.4 до 2 литра и от 75 до 167 к.с.; 2 дизелови от 68 до 90 к.с.) XSARA COUPE за кратко време ще стане (още през април) най-продаваното купе във Франция и едно от най-елегантните и предпочитани купета в света.
*
През февруари 1998 е представена но автомобилния салон в Женева XSARA BREAK в три нива на изпълнение Х, SX и EXCLUSIVE и 5 бензинови (от 1,4i до 1,8i 16V) и два дизелови (1,9D и 1,9TD).
*
XSARA BREAK е лидер в класа на малките комбита със своите отлични функционални качества: полезен обем на багажника 517 дм3, а при свалени облегалки 1512 дм3 и серийна екипировка сервоуправление, ключ с електронен код, централно заключване и ел. стъкла.
*
На ежегодния Автомобилен салон от 19 до 27 юни в зала Фестивална са представени всички новости на CITROEN.
*
XSARA COUPE VTS с расовия двигател 2.0i - 16V, 167 к.с. и ускоряващ автомобила от 0 до 100 км само за 8 сек. Автомобилът разполага серийно с ABS, хидроусилвател, който заедно със самонасочването на задната ос го правят изключително сигурен върху пътя.
*
XSARA BREAK е представен за първи път у нас в изпълнение с двигател 1,8 - 16 V и мощност 112 к.с. Автомобилът по своята функционалност и обем на багажника е пръв в класа си.
*
XANTIA ACTIVA 2,0i ТЕ - второ поколение с хидроактивното си окачване и системата за контрол на накланянето на купето в завой е безпорно най-сигурният на пътя автомобил, разполагащ с много богата екипировка: хидросервоуправление, ABS, климатик, 2 въздушни възглавници.
*
BERLINGO GRAND LARGE с двигател 1.9D е поредното развитие на този поливалентен автомобил в посока задоволяване на най-разнооброзните потребности на клиентите. С отваряемия си покрив той създава нови възможности автомобилът да бъде възприеман не само като необходимост, а и като удоволствие.
1999 - *
Марката стартира подготовката за сертифициране по ISO 9000 версия 2000. Сертификатът трябва да бъде получен в края на 2000. Основната цел на този подход е да се подобри вътрешната организация на работа, с цел по-добро обслужване за клиентите.
*
1 000 000-та Xantia излиза от производствените линии на Rennes-la Janais.
Считано от 4 февруари, мрежата въвежда изписване на цените едновременно във франкове и евро във всички издавани фактури: занапред клиентите ще могат да плащат в предпочитаната от тях валута.
*
В резултат от провеждането на едногодишно тестване в клон Pantin в парижкия регион, Марката решава да въведе във всички центрове услугата "бързи ремонти по каросерията". Като се занимава само с малки ремонти по каросерията, тази услуга има за цел да се повиши потенциала на дейностите по ремонт на каросерията в клоновете. Услугата се въвежда с цел по-голяма прозрачност на цените и бързина в обслужването.
*
Вносителят на Citroen в Гвиана, Somuva, печели търг за доставка на 100 автомобила Saxo за Националния център за космически изследвания. С тези автомобили инженери и техници ще се придвижват от Kuru до изследователския център.
*
В съответствие с бъдещото европейско законодателство, бояджийските ателиета на концесионерите използват водоразтворими бои, които са с намалено съдържание на разтворители, по-лесни за използване, за безупречно качество.
*
Група PSA Peugeot Citroen стартира програма SECOIA (Service et ECOlogie pour l'Industrie Automobile) - Услуги и eкология за автомобилната индустрия. Планът предвижда клоновете, концесионерите, както и оторизираните фирми за унищожаване да си сътрудничат за събирането, преработването или рециклирането на автомобилни части. Сертифицирани от Марката, така преработените висококачествени части ще се предлагат на клиентите на по-ниска цена.
*
Удължаване на гаранцията против корозия от 5 на 12 години.
*
На 13 декември заводът Оне произвежда милионното Saxo. С 1 360 произведени автомобила на ден, Saxo се радва на все по-голям успех.
*
Citroen бележи исторически рекорд по продажби с продадени над 1 милион леки и лекотоварни автомобила през годината. 30% от продажбите са във Франция, а другите 70% в останалата част от света, от които 12% извън Западна Европа. За трета поредна година Citroen подобрява световния си рекорд по продажби.
Медии и комуникации
*
DS e избран за "изделие на годината" от жюри, съставено от представители от света на дизайна от Великобритания.
*
Марката получава наградата за дизайн, по случай Трофеите на сп.Automobile Magazine за концепциите C3, C6 Lignage и демонстративния модел Pluriel.
*
Вестник Citroen печели наградата за международни комуникации, присъждана от UJJEF (Съюз на индустриалните вестници и журналисти на Франция).
*
Създаден е сайт с търговско предназначение
http://www.citroen.fr, който е естествено допълнение на основния
http://www.citroen.com. Търговският сайт на Марката позволява на широката публика да открие информация за модели, услуги, спортни резултати, както и да провери познанията си за Марката.
*
Класирани на равна позиция, Berlingo и Partner получават Златната Награда на Best Light Van, присъждана от британското списание "What Van?".
*
Xsara HDI е избран за автомобил с най-добра тяга за годината от британския Caravane Club. Качествата му при спиране, ускорение, както и стабилността на пътя са били оценени като най-добри сред други 11 съперници.
Международни прояви
*
Започва строежа на бразилския завод в Порто Реал, където от 2001 ще се произвежда Xsara Picasso.
*
След 15 години отсъствие, Citroen се завръща на пазара в Кения, който се състои от 40% автомобили 4х4, с общ обем от 11 700 автомобила. Клоновете в Кисуму и Монбаса ще позволят на "двата шеврона" да се впуснат и на автомобилните пазари в Уганда и Танзания.
*
Филиалът Citroen Belux празнува своята 75-годишнина като организира изложба "Приключенията на Citroen: Citroen в Белгия". На 20 април филиалът получава сертификат ISO 9002.
*
Производството на ZX Fukang в Китай достига 50 000 автомобила, купувани предимно от клиенти от държавни институции, администрации и служби, таксиметрови дружества, компании за автомобили под наем и частни фирми.
Спортни постижения
*
Кенет Хансен става европейски шампион в раликроса зад волана на Xsara 4х4 Turbo, докато Жан-Люк Пайе печели раликрос шампионата на Франция в 1-ва дивизия с Xantia 4x4 Turbo, а Марк Амурет във 2-ра дивизия със Saxo Kit Car.
*
10 рали-състезания са в програмата за сезона на Шампионата на Франция и 3 състезания от Световния рали шампионат (Каталуня, Корсика и Сан Ремо). Филип Бугалски и Жан-Пол Шиарони блестящо печелят първите четири състезания за сезона, от които обиколката на Корсика, френски етап от световния рали шампионат. Веднъж вече победител на ралито в Каталуня (18-21 април), Xsara Kit Car се налага за втори път срещу WRC (World rally car).
*
В средата на сезона, екипажът Хесус Пурас и Марк Марти печелят първото състезание от Европейския рали шампионат, ралито El Corte Ingles, което носи точки и за нациналния шампионат на специалността. Те се отличават, като завършват втори в Обиколката на Корсика.
*
През втората си година в рали състезания, Xsara Kit Car печели 9 от 10 състезания във Франция и 8 от 9 в Испания. Както през 1998 Филип Бугалски печели титлата шампион на Франция, а Хесус Пурас шампион на Испания.
*
Citroen Sport произвежда Saxo Kit Car "terre", модел пригоден за шампионатите на земен терен за автомобилите с две задвижващи колела. С подсилен стоманен корпус с вградена дъга и алуминиева защитна решетка на картера, двигател 1 587см3, максимална мощност 200к.с. при 8 500об./мин., предно предаване, съединител с керамично-метален диск, спирачки с вентилирани дискове, маса 880кг (разрешен минимум).
Автосалони
*
В Женева са представени Xsara Picasso, C3 Lumiere, C6 Lignage и Berlingo Dynavolt. Концепциите C3 и C6 Lignage предвещават какъв ще е отговорът на Citroen на очакванията на клиентите за бъдещето. Концепцията С3 е резултат от изследванията върху основните изисквания за един автомобил: красив, практичен, лесен за използване, безопасен, икономичен и многофункционален – за града, за дълъг път, за всеки ден и за свободното време. C6 lignage показва архитектурния и естетически път за един бъдещ висок стандарт на Марката, който символизира визията на Citroen за изкуството да се пътува. Екологично чист експериментален автомобил, Berlingo Dynavolt добавя към електрическия Berlingo термична група, която работи на газ.
*
На автосалона във Франкфурт са представени Xsara Windows CE, Xsara Picasso, демонстрационния автомобил Pluriel, концепциите C3 и C6 lignage. Pluriel е единствен по рода си и не подлежи на категоризиране по традиционните критерии. Той лесно се трансформира и е изключително многофункционален, благодарение на вътрешната и предимно външна модулност. Архитектурата е без средна основа, със свалящи се надлъжни дъги на свода, прибиращ се метален покрив и двоен под отзад, което му позволява бързо и без сложни манипулации да се превърне в открит автомобил berline, кабрио за свободното време или spider pick-up.
*
Годишни продажби 1 007 000 автомобила.
Модели
*
След Xantia e ред на Xsara да получи дизелов двигател с директно впръскване под високо налягане с обща рампа – двигателят HDI. Xsara HDI е с акустичен екран, който омекотява вибрациите, скоростна кутия с нови предавки за демултиплициране, задни дискови спирачки.
*
Автомобилите от гамата Xsara са серийно оборудвани със спирачки с ABS.
*
Произведена е ограничена серия Xsara Seduction. Пет двигателя, брони, странични протектори и корпус на огледалата с цвета на купето, което се предлага в седем различни цвята; климатик, централно заключване с дистанционно управление, 4 въздушни възглавници.
*
Произведена е ограничена серия Xantia Seduction - три двигателя бензин и дизел, характерен екстериор и вътрешно пространство.
*
Двигателят HDI, по-икономичен и по-екологичен, постепенно се разпростира за цялата гама.
*
На пазара излиза Xsara 1.6i с автоадаптивна скоростна кутия, разработена от PSA Peugeot Citroen, Renault и Siemens.
*
Разширява се гамата автомобили GPL.
*
Лансират се Xsara Coupe VTR и рестилизирано Saxo.
*
Произведена е ограничена серия Saxo Spot с двигател 1.1i, 60к.с. (44,1kW), 6 000об./мин.
*
През септември на пазара излиза новото Saxo след произведени 878 000 бройки. Преден капак с по-силно изразени извити форми, фарове с гладко стъкло, нова декоративна решетка, върху която изпъква емблемата, ново окачване, усилена пасивна безопасност и по-голямо удобство.
*
През декември на пазара излиза Xsara Picasso. Еднообемният автомобил Xsara Picasso предлага единствено по рода си съчетание: елегантността и динамизма на berline, обема и многофункционалността на еднообемен автомобил.